Hvordan takler du stress?

Hva kan hjelpe oss mot stress og uro? Et helt stressfritt liv er nesten ikke mulig i dagens samfunn, men vi behøver ikke gi oss over heller. Det finnes nemlig gode strategier for å takle stress: 

Kroppen bestemmer på brøkdelen av et sekund om stressutløseren faktisk er viktig og sterk nok til å la en stressreaksjon finne sted. Et velfungerende evalueringssystem forblir fleksibelt og i stand til å lære. Vi kan støtte beslutningsprosessen ved å gjøre oss bevisste på det, prøve å forbli rolige, trekke pusten dypt og ikke gjøre hver mygg til en elefant. 

Det er viktig å bevisst avslutte en stressreaksjon. Etter adrenalin, noradrenalin og kortisol som stresshormoner har satt kroppen i alarmtilstand og den stressende situasjonen er over, finner en naturlig avslapningsreaksjon sted. 

Stress er en eksepsjonell situasjon for kroppen og krever mye innsats. Jo flinkere du er til å restituere etter en stresssituasjon, jo bedre forberedt blir du på neste stressende fase. Helseproblemer blir også mindre sannsynlige. Husk at søvn og hvile er en svært viktig og naturlig måte å restituere seg på. 

Ved permanent stress eller veldig sterke stressfaktorer er ikke alltid bevissthet omkring strategiene tilstrekkelige. Man kan få hjelp til stresshåndtering ved alt fra skånsomme naturlegemidler til profesjonell hjelp.